poniedziałek, 25 kwietnia 2016

Z półki Mormega: "Dark Alchemy"

Kilka dni temu do sprzedaży trafił trzeci minidodatek do gry "Frostgrave", zatytułowany "Dark Alchemy". Podobnie jak wcześniejsze rozszerzenia, jest on dostępny jedynie w postaci pliku pdf lub epub. Autor gry i dodatków zdradził jednak jakiś czas temu, że planowane jest wydanie dotychczasowych suplementów elektronicznych w postaci tradycyjnej książki.

"Dark Alchemy" to 14 stron, zawierających krótką kampanię i rozszerzoną tablicę napojów alchemicznych, do wykorzystania zarówno w czasie kampanii, jak i w trakcie normalnych gier. Co ciekawe, kampania przeznaczona jest do gry z udziałem tylko jednego gracza lub w kooperacji z drugim. Dzięki temu można ją wykorzystać, na przykład, dla lekkiego wzmocnienia nowej drużyny przed jej wejściem do rozgrywek przeciwko bardziej doświadczonym czarodziejom, może też posłużyć do sprawdzania nowych drużyn.

Minikampania różni się nieco zasadami szczegółowymi od standardowych, powiązanych gier. Ograniczono liczbę dopuszczalnych figurek w konkretnych scenariuszach, nie można również używać w scenariuszach następujących po pierwszym tych postaci, które zginęły w czasie walki (nawet jeśli rzut po zakończeniu rozgrywki wskazał, że przeżyły). Jedynym wyjątkiem jest czarodziej. Ograniczono też możliwość rzucania zaklęć przed grą. Kolejna zmiana to odmienne zasady rządzące zbieraniem skarbów - w kampanii "Dark Alchemy" można przenosić ich aż dziesięć. Jest to logiczne, jako że większość zdobytych cennych przedmiotów to niewielkie fiolki z napojami. Ostatnia z większych zmian to brak spotkań losowych.

Minikampania składa się z trzech scenariuszy, każdy z nich rozgrywany jest na określonym - i najczęściej w jakiś sposób ograniczonym - terenie. Tytuły scenariuszy to "Alchemiczne monstrum" (toczy się wewnątrz zrujnowanej fabryki detoktów), "Bieg ze szkieletami" i "Rozprzestrzeniający się ogień". Wszystkie scenariusze posiadają własne zasady specjalne, od ognia zagradzającego drogę, poprzez miejsca, z których wyłaniają się szkielety, do potężnego stwora, poszukującego czegoś do zjedzenia...

Dwie następne części tego minidodatku to nowa tabela napojów, przystosowana do użycia w minikampanii, a także Bestiariusz, zawierający trzy kolejne monstra: Alchemiczne Monstrum, Płomieniorzuty (bojowe konstrukty średniej wielkości) i Płonące Szkielety.

Ostatnia, najbardziej obszerna część dodatku, to zmienione i uzupełnione w stosunku do podręcznika głównego zasady rządzące napojami magicznymi w grze. Jest ich teraz więcej, zostały podzielone na Słabsze i Mocniejsze, a ich efekty bywają... ciekawe. Myślę, że sam ten element wprowadzi sporo dodatkowych smaczków do gier. Za przykład niech posłuży Flacha Ciemności, która - roztrzaskana o ziemię - sprowadza mrok, ograniczający do końca gry zasięg widzenia do 12 cali. Podobała mi się także Eteryczna Próżnia, wsysająca ożywieńców, jak również Eliksir Szybkorzucania, pozwalający na dwukrotne rzucenie zaklęcia lub zaklęć w jednej turze. Jest z czego wybierać i jest czego szukać.

Minidodatek ciekawy, fajnie pomyślany, oferujący możliwość gry w pojedynkę. Jak dla mnie bomba. A kiedy do tego dodamy jeszcze cenę, wynoszącą tak jak w przypadku poprzednich dwóch minisuplementów ok. 15 PLN - szkoda nie brać.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Z wielką przyjemnością czytam zawsze wszystkie komentarze - pozytywne i negatywne, choć co do tych ostatnich wolałbym, by były merytoryczne. Zostaw ślad swojej obecności komentując lub dodając blog do listy obserwowanych.

I always read all comments with great pleasure - both positive and negative ones. Speaking about negatives - please be constructive and let me improve my blog. Comment or follow my blog.