Strony

wtorek, 26 lipca 2016

Z otchłani czasu: Fort Macragge

Dzisiejszy wpis to tłumaczenie fragmentu podręcznika Warhammer Siege z 1988 r. Podręcznik, przeznaczony głównie do wykorzystania w WFB, zawierał również niewielki fragment przedstawiający możliwość rozgrywania oblężęń w grze Rogue Trader. Właśnie z tego rozdziału pochodzi poniższy urywek. Wygląd zewnętrzny fortecy wynika z wprowadzonego właśnie do sprzedaży modelu zamku.

W 745.M41 flota-rój Behemoth została ostatecznie zniszczona dzięki połączonym wysiłkom zakonów Mrocznych Aniołów, Ultramarines i Białoszramych. Zwycięstwo to wieńczyło ostatnią wojnę z tyranidami. Po długiej serii starć, trwających przeszło sześćdziesiąt lat, flotę-rój udało się zwabić w zasadzkę, w której centrum znajdowała się forteca na planecie Macragge. Jej opis znajduje się na planach i mapie, dołączonych do tekstu. Podczas bitwy obsadę twierdzy stanowili Ultramarines z 1. Kompanii, podczas gdy pozostali marines oczekiwali w kosmosie na możliwość szturmu na okręty tyranidów.

Zasadzka udała się, w jej wyniku ciężko uszkodzono okręt dowódczy floty-roju. Dowódca obcych, nie chcąc się poddać, lądował awaryjnie na powierzchni Macragge. Ocalali obcy, tyranidzi i zoaty, zalali fortecę i - mimo jednego z najwyższych w historii zakonu współczynnika zabitych do strat - pierwsza kompania Ultramarines przestała istnieć.

Ultramarines nie mówią o tej bitwie; wielu spośród nich zginęło walcząc w osamotnieniu, oddzieleni od swych współbraci. Cztery potężne lasery obronne, nim je rozbito, zdołały zniszczyć centra komunikacyjne okrętu obcych. Było to punktem zwrotnym w bitwie kosmicznej, wciąż trwającej w pobliżu planety - pozbawione kontroli dowódcy roju, wielkie formacje okrętów tyranidów rozproszyły się i zostały kolejno zniszczone. Gdy zwycięstwo było już pewne, kompanie trzecia i siódma Ultramarines wycofały się z walki w niebiosach, by pokonać wroga na powierzchni Macragge. Wraz z końcem bitwy w kosmosie, zajęto i oczyszczono z niedobitków obcych ruiny fortecy na planecie.

Imperator w uznaniu decydujących dla powodzenia bitwy zasług Ultramarines nadał im planetę w lenno, przyznał im także status pełnoprawnych Adeptus Astartes, a ich dowódcy zaszczytny tytuł Lorda Macragge i Imperialnego Dowódcy. Po bitwie Ultramarines przenieśli siedzibę swego zakonu na Macragge, budując ją na gruzach fortecy, w której chwalebną śmiercią zginęli żołnierze 1. Kompanii.

Plany i diagramy fortecy opisują ją taką, jaką była w przededniu bitwy - to frontowa baza, stale gotowa do walki.

POZIOM 1

1. Praefactorium
Centrum fortecy, główny ośrodek dowodzenia i łączności. Pomieszczenie chroni wewnętrzne pole ochronne.

2. Consillium
Pokój odpraw zastawiony stołami holograficznymi, na ścianach wiszą monitory. Pomieszczenie pełni także funkcję archiwum zawierającego dane dotyczące działań wojskowych.

3. Artillerium
Centrum kontroli ognia czterech laserów obronnych, głównego uzbrojenia fortecy.  Pozostaje w ciągłej gotowości.

4. Generatoris Laserium
Cztery ogromne generatory zasilające lasery obronne fortecy.

5. Praesidium
Pomieszczenie administracyjne  dowódcy garnizonu. W czasie oblężenia był nim komandor podporucznik Shiho Nage.

6. Munitorium
Główna zbrojownia. Każdy marine odpowiadał za swój ekwipunek, ale tutaj przechowywano wyposażenie zapasowe i amunicję. Podczas trwającej bitwy grodzie pancerne chroniące to pomieszczenie były responsywne wobec odcisku dłoni dowolnego Ultramarine. Po ich zamknięciu wnętrze pomieszczenia chronione jest polem stazowym.

7. Generatoria Vitae
Główne generatory dla instalacji energetycznych i systemów podtrzymywania życia.

8. Generatoria Secundae
Zapasowe generatory i akumulatory rezerwowe, zapewniające ilość energii wystarczającą na tydzień funkcjonowania wszystkich systemów fortecy.

9. Incursitorium
Pułapka zaprojektowana w celu powstrzymania i zneutralizowania ataku nieprzyjaciela. Stale stacjonowała tu jedna drużyna marines.

10. Escalerium
Schody bezpieczeństwa łączące wszystkie poziomy fortecy.

11. Apothacarion
Pomieszczenie medyczne dla członków garnizonu.

12. Elevatoria
Zespół wind zapewniających dostęp do wszystkich poziomów fortecy.

13. Obszar przeznaczenia ogólnego

14. Praesidium Lictores 
Biuro personelu żandarmerii polowej przydzielonego do garnizonu fortecy. Główny obszar obronny pomieszczenia Teleportorium.

15. Teleportorium
Zapewnia dostęp z flotą zakonu.

POZIOM 2

16. Magazyny ogólne
Pomieszczenia te służą również jako druga linia obrony w razie utraty poziomu pierwszego.

17. Ancora Vehicularis
Hydrauliczna rampa prowadząca na powierzchnię, bezustannie stoi na nim w gotowości Land Speeder.

18. Reficerium
Warsztaty, w których obsługiwane i naprawiane są broń i wyposażenie.

19. Laboratoria
Warsztaty zapewniające ciągłość pracy wszystkich instalacji fortecy.

20. Refektarz
Największe pomieszczenie całej fortecy pełni funkcję mesy, jest miejscem zbiórek i ceremonii religijnych. W ich trakcie artefakty religijne kompanii są uroczyście wynoszone z kaplicy (22).

21.  Praefectorium Auxilla
Zapasowe centrum łączności fortecy, przeznaczone do wykorzystywania w razie utraty lub zniszczenia centrum głównego.

22. Kaplica
Stoi tu niewielki ołtarz, pomieszczenie zawiera również rozmaite artefakty o znaczeniu religijnym dla zakonu, jak też inne przedmioty wykorzystywane podczas ceremonii zakonnych i kompanijnych. W razie napaści Kapelan ma za zadanie bronić tego miejsca, chroniąc skarby zakonne przed zbezczeszczeniem.

23. Celleae Sacredotis
Prywatne pomieszczenia Kapelana - w czasie bitwy funkcję tę sprawował Kapelan Ocellus.

24. Reclusium
Pomieszczenia przeznaczone do kontemplacji i oczyszczania członków garnizonu. Mury udekorowane są inspirującymi hasłami.

25. Magazyn

26. Cellae Praefecti
Prywatne kwatery dowódcy garnizonu - podczas bitwy był nim komandor podporucznik Shiho Nage.

27. Cellae Legati
Prywatne kwatery zastępcy dowódcy garnizonu - podczas bitwy był nim porucznik Kurt Ranger.

28. Culina
Kuchnia wraz z niewielką instalacją hydroponiczną i jednostką syntezy białek.

29. Cellae Militaris (nie pokazano na mapie)
Wszystkie drzwi prowadzące na zewnątrz, widoczne na mapie poziomu 2, prowadzą do pomieszczeń, w których znajdują się kwatery marines należących do garnizonu fortecy.

POZIOM 3

30. Penitorium
Pomieszczenie to wykorzystywane jest głównie jako cela, w której przetrzymywani są członkowie załogi, wobec których wysunięto zarzuty natury dyscyplinarnej. W warunkach wojennych praktycznie wszystkie przewinienia karane są śmiercią.


7 komentarzy:

  1. Forteca była do kupienia ale dział nigdy nie zrobili. Siege było najlepsze, łączyło Stary Świat z Rogue Traderem. Squaty z Krasnoludami odpierające ataki Space Orków i "ziemskich" w zasadzie chyba feral orków. Piękne!

    OdpowiedzUsuń
  2. Świetny wpis, tym bardziej, że traktujący o moich Ultrasach. Proszę o więcej!

    OdpowiedzUsuń
  3. Dobry wpis. Dwóch rzeczy jednak nie rozumiem. 1. Jak Imperator mógł kogoś nagrodzić, skoro w 41 tysiącleciu jest od dawna zainstalowany na Złotym Tronie i średnio kontaktuje? 2. Czy Ultramarines wcześniej nie mieli statusu Adeptus Astartes, i dopiero dostali po bitwie w uznaniu zasług? Jakoś mi to nie gra...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witamy w świecie wczesnego fluffu Warhammera:) Te teksty publikuję właśnie z wyżej wymienionych powodów - niespójności i różnic w stosunku do obecnej wersji "historii".

      Usuń
    2. I to było piękne! Daje pole do popisu przy wszelkich interpretacjach. Można się było o różne niuanse wykłócać godzinami. Fluff był w strzępach i rozrzucony w wielu publikacjach. Liczył się klimat a nie dosłowność. Dziś wszystko musi być ułożone pod korpo linijkę ;)

      Usuń
    3. Odmienności od tego co mamy dzisiaj, a nawet miejscami dziwności wczesnego fluffu byłem świadom. Czego nie wiedziałem i nie wiem, to czy w tamtych czasach fluff zawierał sprzeczności na mega podstawowym poziomie, czy było to z grubsza spójne, ale kardynalne i najważniejsze fakty o uniwersum były inne... Wot, zagwozdka:)

      Usuń

Z wielką przyjemnością czytam zawsze wszystkie komentarze - pozytywne i negatywne, choć co do tych ostatnich wolałbym, by były merytoryczne. Zostaw ślad swojej obecności komentując lub dodając blog do listy obserwowanych.

I always read all comments with great pleasure - both positive and negative ones. Speaking about negatives - please be constructive and let me improve my blog. Comment or follow my blog.